آزادراه تهران شمال مسدود شد + علت (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقوع سیل در شبستر آذربایجان شرقی + فیلم (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سرریز شدن سد مخزنی دویرج دهلران ایلام + فیلم مسئولان در تدارک اجرای مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان | معوقات حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تأمین اجتماعی واریز خواهد شد اطفای حریق انبار ذغال با تلاش و سرعت عمل آتش نشانان مشهدی (۱۴ اردیبهشت) مرگ ۲ نفر براثر مسمومیت با گاز در ساری (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) واژگونی پژو ۲۰۶ در فکوری| آتش نشانان دو محبوس حادثه را نجات دادند (۱۴ اردیبهشت) جاده چالوس یک طرفه شد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) هواشناسی خراسان رضوی هشدار نارنجی صادر کرد (۱۴ اردیبهشت) زلزله مشهد را لرزاند + جزئیات (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی در خراسان رضوی و مشهد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) | باران در خراسان رضوی شدت می‌گیرد تداوم بارش باران در ۱۷ استان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «یسنا» دختر ناپدید شده ترکمن ربوده شده بود؟ آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی | بازنشستگان خواستار افزایش حقوق با رقمی بالاتر از مصوبه مزد هستند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سارقان کابل‌های برق فشار قوی در مشهد شناسایی و دستگیر شدند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزییاتی درباره درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال موزه‌ها فردا شنبه (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است امنیت غذایی از ارکان امنیت ملی است همه آنچه باید درباره حساسیت فصلی بدانید
سرخط خبرها

۴ برابر شدن خیزش گردوغبار نسبت به سال گذشته | ریزگردها تا پایان تابستان هستند

  • کد خبر: ۱۱۴۷۴۶
  • ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
۴ برابر شدن خیزش گردوغبار نسبت به سال گذشته | ریزگردها تا پایان تابستان هستند
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا وقوع خشکسالی‌های پیاپی در دو سال اخیر و نبود بارش‌های بهاری را عامل اصلی افزایش ۴ برابری گردوخاک کشور اعلام کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره کانون‌های خارجی گردوغبار کشورمان توضیح داد:‌ در میان کانون‌های گردوغبارخارج از کشور، عراق و سوریه بیشترین تاثیر را بر ایران می‌گذارند.

وی افزود: اگرچه در ترکیه، عربستان، افغانستان و ترکمنستان هم کانون‌های گردو غبار وجود دارد اما تاثیر آن بر کشور ما کمتر است.

ضیائیان با اشاره به اینکه تاثیر کانون‌های خارجی گردوغباربر کشور ما بیشتر است، گفت: جریانات جوی به گونه‌ای نیست که افغانستان و سایر کشورها تاثیر زیادی بر گردوغبارکشور ما بگذارند، ‌اگرچه استان‌های مرزی مثل خراسان شمالی را تحت تاثیر قرار می‌دهند اما بخش زیادی از گردوغبار ایران با منشاء کشورهای سوریه و عراق است.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا تاکید کرد:‌ خشکی کشورعراق عمدتا به دلیل سدهایی است که کشورهای ترکیه، عراق و سوریه بر روی رودهای دجله و فرات احداث کردند و حجم زیادی از آب را نگه داشتند، این اقدام منجر به تشکیل بخش وسیعی از کانون‌های گردوخاک شد.

وی درباره تعاملات بین‌المللی با کشورهای خارجی منشاء گردو غبار اظهار کرد: ایران در این میان کشور ثالث است و باید توافق بین کشورعراق و ترکیه رخ دهد، بنابراین برای ایران به عنوان کشور ثالث ورود به این موضوع به دلایل مختلف سیاسی و منطقه‌ای پیچیده و زمان‌بر است.

ضیائیان با بیان اینکه در کانون‌های داخلی آزادی عمل بیشتری برای اقدامات مقابله‌ای وجود دارد، افزود:‌ کانون‌های داخلی گردوغبار کوچک‌تر و برای انجام عملیات امکان پذیرتر است.

این کارشناس هواشناسی با اشاره به وجود تعداد زیادی کانون گردوغباردر داخل کشور گفت: استان‌های سیستان و بلوچستان، قم، کرمان، سمنان، مرکزی، خراسان‌های شمالی، رضوی و جنوبی، خوزستان و ایلام کانون‌های گردو خاک در داخل کشور هستند.

وی خاطر نشان کرد:‌ خشکسالی‌های پیاپی در سال گذشته و امسال، کانون‌های گردوغباررا فعال کرده و حتی مزارع دیم نیز با توجه به خشکسالی کشت ناموفق داشته و تبدیل به کانون خشکسالی شدند و خشک شدن مراتع نیز این مساله را تشدید کرد.

ضیائیان میانگین تعداد روزهای همراه با گرد و خاک را در پنج ماه گذشته ۱۲ روز اعلام کرد و افزود: در مدت مشابه سال قبل این رقم کمتر از چهار روز بوده به عبارتی با افزایش ۳ برابری همراه شده است.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا دلیل این افزایش ۴ برابری را خشکسالی‌های پی در پی و نبود بارش‌های بهاری دانست و گفت: باران‌های بهاری موجب توسعه مراتع و کشت دیم شده و کانون‌های گرد و خاک را تثبیت می‌کند اما نبود بارش‌ها باعث فعال شدن کانون‌های گرد وخاک شد و با توجه به شرایط جوی،‌ تا پایان تابستان شاهد گرد و خاک به صورت متناوب خواهیم بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->